Jelmagyarázat
Sebesség indexek [km/h]
M: 130
N: 140
P: 150
Q: 160
R: 170
S: 180
T: 190
U: 200
H: 210
V: 240
W: 270
Y: 300
ZR: >240
Súly indexek [kg]
63: 272
64: 280
65: 290
66: 300
67: 307
68: 315
69: 325
70: 335
71: 345
72: 355
73: 365
74: 375
75: 387
76: 408
77: 412
78: 425
79: 437
80: 450
81: 462
82: 475
83: 487
84: 500
85: 515
86: 530
87: 545
88: 560
89: 580
90: 600
91: 615
92: 630
93: 650
94: 670
95: 690
96: 710
97: 730
98: 750
99: 775
100: 800
101: 825
102: 850
103: 875
104: 900
105: 925
106: 950
107: 975
108: 1000
109: 1030
110: 1060
111: 1090
112: 1120
113: 1150
114: 1180
115: 1215
116: 1250
117: 1285
118: 1320
119: 1360
120: 1400
121: 1450
122: 1500
123: 1550
124: 1600
125: 1650
126: 1700
127: 1750
128: 1800
129: 1850
130: 1900
131: 1950
132: 2000
133: 2060
134: 2120
135: 2180
136: 2240
137: 2300
138: 2360
139: 2430
140: 2500
Nehezebb vagy nagyobb tereheléssel használt gumiabroncsok jelölései:
reinforced "RF" vagy "XL": erősített oldalfal.
"C": nagy teherbírás.
Defekttűrő abroncsok:
SSR, ROF, RFT, SST, RUNFLAT, ZP jelölések defektmentes gumiakat jelölnek. Ezek az abroncsok csak olyan gépjárművekre szerelhetők, melyekben nyomás- vagy defektfigyelő rendszer van.
SI Seal Inside defektvédő ragasztó a futófelület alatt.
A gumi szélessége:
a gumi szélességét milliméterben adják meg (pl. 175 mm). Az átlagos személygépkocsi gumiabroncsának keresztmetszete 125 mm-től (pl. 125/80 R 12) körülbelül 335 mm-ig (pl. 335/30 R 19) terjed. A szélességi értékek 10 mm-ként nőnek.
A gumi oldalfal magassága:
a gumi keresztmetszetének százalékban való magasság-szélesség arányáról van szó. Egy /50 azt jelenti, hogy a gumi magassága fele akkora, mint a gumi szélessége. Ahogyan az arány csökken, úgy a gumi oldala is mind keskenyebb lesz - ez jellemző a sportosabb személygépkocsikra (225/45...). Kivétel: A 80-as és a 82-es szériáknak régebben nem a ".../80" volt a jelölése, ennek megfelelően lehetséges, hogy a régi technikai leírásoknál még a "155 R13" bejegyzést találjuk. Ez megfelel a vásárlásnál a "155/80 R13" -nak.
(Az "R" betű a radiál szót jelöli. A szabvány szerint csak egyetlen fajta felépítésű gumikat szabad felszerelni. Mindkét fajta felépítésű gumit vegyesen - vagyis diagonális és radiális gumikat ugyanazon a gépkocsin - StVZO 36. § -a nem engedélyezi.)
A gumi peremkarika átmérője:
a felni átmérőjét keresztben mérik, a felni egyik szélétől a másikig, az értéket többnyire collban adják meg. A szokásos méretek 10 " -tól 20 "-ig változnak.
Forgásirány:
a gumi oldalfalán találhatunk olyan jelzéseket, mint a "Rotation", "Drehrichtung" (gurulásirány), "Direction" (irány), az irányt jelző nyíllal együtt. Az ilyen gumi felszerelésekor mindig szem előtt kell tartani a forgásirány betartását.
Tubeless: tömlő nélküli gumik.
Gyártási dátum:
röviditési és kódolási rendszer: az ún. "DOT"-szám mutatja a gyártás időpontját. Az első két számjegy a gyártási hetet, míg az utolsó két számjegy az évszámot jelzi. Például: 2401 = 2001 év, 24. hét. A háromjegyű számok ezredforduló előtt készült abroncsok, ezek használatra már nem alkalmassak!
Kopásjelző ("TWI"):
a gumi oldalfalán több helyen is látható a "TWI" rövidítés. Ha a mintázat összekapik a jelölt résszel, akkor a gumiabroncs mintázata már 1,6 mm alatt van (a törvény által meghatározott minimális érték), így használatra már nem alkalmas. Ne várja meg, amíg a gumi ennyire elkopik! Tesztek bizonyítják, hogy a nyárigumik 3 mm alatt, a téli gumik 4 mm alatt rosszul tapadnak.
Téli gumik:
az "M+S", "M-S", "M&S" vagy hasonló rövidítésekkel jelölik. Ez a gumitípus megfelel a speciális téli igénybevételnek.
"E" ellenőrzési jel:
az ECE-ellenőrzési jelet "E" vagy "e" betűként tüntetik fel és az európai normák (ECE- R 30) betartását igazolja. A jelzés kötelező Európában. Ennek megfelelően a személygépkocsin nem használhatunk olyan gumit, amelyen ez a jel nem található meg.
DEMO:
Teljes értékű teszt gumi, 10-20 km-t futott.
MO, MOE, M0: Mercedes homológ
AO, A0, RO1, RO2: Audi homológ
N1, N2: Porsche homológ
TO: Toyota homológ
FI: Fiat homológ